- Menu podmiotowe
- Kompetencje jednostki
- Schemat i regulamin organizacyjny MGOPS Dobrodzień 2024
Schemat i regulamin organizacyjny MGOPS Dobrodzień 2024
Z A R Z Ą D Z E N I A Nr OPS.021.1.2024
Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu
z dnia 02.04.2024 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.
Na podstawie § 5 pkt. 1 i 6 Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu, nadanego uchwałą Rady Miejskiej nr X/81/2019 z dnia 29 sierpnia 2019 r roku z pózn. zm., niniejszym zarządzam co następuje:
§ 1
-
Niniejszym zarządzeniem uchylam dotychczasowy Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu wprowadzony zarządzeniem Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu, Nr OPS.021.5.2022 z dnia 17.08.2022 r.
-
Wprowadzam Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Wykonanie zarządzenia następuje poprzez zapoznanie się z treścią zarządzenia pracowników poprzez odczytanie oraz udostępnienie jego treści na tablicy ogłoszeń wewnętrznych Ośrodka.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem udostępnienia jego treści na tablicy ogłoszeń wewnętrznych Ośrodka, po uprzednim pozytywnym zaopiniowaniu jego treści przez Burmistrza Dobrodzienia.
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Dyrektora MGOPS
nr OPS.021.1.2024
z dnia 02.04.2024 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W DOBRODZIENIU
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu zwany dalej Regulaminem określa:
-
Zakres działania i zadania Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.
-
Organizację wewnętrzną Ośrodka.
-
Zasady funkcjonowania Ośrodka.
-
Zakres działania Dyrektora Ośrodka i pracowników Ośrodka na poszczególnych stanowiskach pracy.
§ 2
Ilekroć w dalszej części Regulaminu Organizacyjnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu jest mowa o:
-
Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.
-
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Dobrodzień.
-
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Dobrodzieniu.
-
Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Dobrodzienia.
-
Ośrodku, MGOPS - należy przez to rozumieć Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 3
-
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu jest jednostką organizacyjną i budżetową Gminy Dobrodzień utworzoną na mocy Uchwały nr XVI/62/90 Rady Narodowej w Dobrodzieniu z dnia 25 kwietnia 1990 r. w sprawie utworzenia Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu.
-
Siedziba Ośrodka mieści się w Dobrodzieniu Plac Wolności nr 1.
-
Terenem działania Ośrodka jest Gmina Dobrodzień.
-
Ośrodek jest czynny dla klientów:
- poniedziałek od godz. 800 do 1700
- wtorek-czwartek od godz. 730 do 1530
- piątek od godz. 730 do 1430
§ 4
-
Ośrodek na mocy nadanego mu Statutu i przepisów prawa realizuje zadania, wykorzystując odpowiadające im kompetencje, w ramach zadań własnych gminy, zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, w zakresie uregulowanym ustawami i aktami wykonawczymi, oraz na podstawie porozumień i innych zgodnych z przepisami prawa umów i uzgodnień.
-
Burmistrz Dobrodzienia, jak też Rada Miejska w Dobrodzieniu udziela Dyrektorowi MGOPS upoważnienia:
a) do prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości Gminy na podstawie art. 110 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901 z późn. zm.),
b) do prowadzenia postępowań w sprawie świadczeń rodzinnych na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. rok 2023 poz. 390 z późn. zm.), a także do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych,
c) do prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń z funduszu alimentacyjnego, a także do wydawania w tych sprawach decyzji, na podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2023 r. poz. 1993),
d) do prowadzenia postępowania w sprawie świadczenia wychowawczego („500+”),a także do wydawania rozstrzygnięć, w tym decyzji oraz przekazania informacji na podstawie ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r., poz. 2407, z późn. zm.),
e) do prowadzenia postępowań w sprawie świadczeń ustanowionych ustawą z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. rok 2023 poz. 1923, z późn. zm.), a także do wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych,
f) do prowadzenia postępowań w sprawie świadczeń ustanowionych w rządowym programie „Dobry Start”, a ustanowionego uchwałą nr 80 Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu "Dobry start" (M.P. poz. 514), także do wydania w tych sprawach rozstrzygnięć na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry Start” ( Dz. U. 2018 r. poz. 1061).
g) do wydania decyzji w sprawach dodatku mieszkaniowego na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1335),
h) do prowadzenia postępowań i wydawania w tych sprawach decyzji w sprawie świadczeń z ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 1385, z późn. zm.),
i) do prowadzenia postępowań oraz wydawania zaświadczeń w celu potwierdzenia przeciętnego miesięcznego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego ubiegającego się o dofinansowanie- zgodnie z art. 411 ust. 10 g-10sa ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 poz.54),
j) do przyjmowania wniosków, prowadzenia postępowań i przyznawania dodatków osłonowych zgodnie z ustawą z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym ( Dz. U. Z 2023 poz. 759 z późn. zm.) oraz do wydawania decyzji w przypadkach przewidzianych tą ustawą,
k) do realizacji zadań, w tym przyjmowania i weryfikacji wniosków, prowadzenia postępowań oraz wydawania decyzji, w zakresie przewidzianym ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2024 poz.167 z późn. zm),
l) do prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących wypłaty dodatku węglowego , w tym wydania rozstrzygnięć na podstawie ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2023 poz. 1630).
-
Upoważnienia, o których mowa w pkt. 2 mogą być udzielone innemu pracownikowi Ośrodka, na wniosek Dyrektora MGOPS, jeżeli przepisy dopuszczają taką możliwość.
-
Burmistrz udziela Dyrektorowi upoważnienia do prowadzenia innych spraw w zakresie uregulowanym przepisami prawa.
KIERUNKOWE DZIAŁANIA MGOPS
§ 5
-
Rozpoznawanie, diagnozowanie, ocena i zaspokajanie potrzeb osób i rodzin wymagających pomocy, w tym sporządzanie wywiadów środowiskowych i wydawanie na tej podstawie decyzji administracyjnych.
-
Przyznawanie i wypłata przewidzianych ustawą świadczeń.
-
Wykonywanie i realizacja na podstawie udzielonych upoważnień czynności i zadań wchodzących w zakres działania Ośrodka.
-
Przygotowywanie materiałów w celu uchwalenia budżetu z zakresu pomocy społecznej oraz z zakresu innych zadań, które realizuje Ośrodek i jego wykonanie.
-
Realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz aktów organów Gminy.
-
Realizacja obowiązków i uprawnień służących Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej jako pracodawcy – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
-
Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej realizacji zadań.
-
Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji w oparciu o ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów i wypłacanie świadczeń z tego tytułu.
-
Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji w oparciu o ustawy: o świadczeniach rodzinnych oraz o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, o wspieraniu kobiet w ciąży "Za życiem" i wypłacanie świadczeń z tego tytułu.
-
Przeprowadzanie wywiadu alimentacyjnego oraz odbieranie oświadczeń majątkowych od dłużników na podstawie udzielonych upoważnień.
-
Rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
-
Rozwiązywanie problemów w zakresie patologii społecznej, w tym: alkoholizmu, narkomanii, bezdomności, sytuacji osób skazanych oraz przemocy w rodzinie.
-
Przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, zarządzeń Burmistrza i aktów wewnętrznych.
W wykonywaniu zadań Ośrodek współdziała min. z:
-
Organami administracji państwowej i samorządami terytorialnymi.
-
Zakładami służby zdrowia.
-
Kościołem, organizacjami społecznymi, pozarządowymi, stowarzyszeniami, związkami wyznaniowymi oraz osobami prawnymi i fizycznymi.
WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 6
-
Wyrazem wewnętrznej organizacji Ośrodka jest struktura organizacyjna, którą jest układ stanowisk pracy i występujące między nimi powiązania.
-
Struktura organizacyjna wynika z wykonywanych zadań i jest oparta na podziale tych zadań między poszczególne stanowiska pracy.
-
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, polegająca na zarządzaniu jednostką przez Dyrektora, który kieruje całokształtem działalności bezpośrednio oraz w sposób odpowiadający przepisom prawa.
-
Dyrektor jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku, zatrudnia ich i zwalnia oraz kieruje ich pracą.
§ 7
Obsada Ośrodka obejmuje następujące stanowiska pracy i działy:
-
Dyrektor Ośrodka (DYR.) – 1 etat
-
Zastępca Dyrektora Ośrodka (ZAST. DYR.) – 1 etat
-
Dział Finansowo-Budżetowy (OPS-FB, FB) – 2 etaty
-
Dział Pomocy Społecznej (OPS-PS, PS, ZI, AR) – 7 etatów
-
Dział Świadczeń Rodzinnych (OPS-ŚR, ŚR) – 4 etat.
Schemat organizacyjny Ośrodka przedstawia załącznik nr 1 do regulaminu.
Tymczasowe zmiany w obsadzie Ośrodka i związane z tym zmiany w obszarze stanowisk pracy, wynikające min. z konieczności zastąpienia nieobecnego pracownika Ośrodka, nie stanowią zmiany schematu organizacyjnego, a tym samym nie wymagają wprowadzania zmian do schematu organizacyjnego.
ZASADY FUNKCJONOWANIA MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W DOBRODZIENIU
§ 8
Ośrodek działa w oparciu o następujące zasady:
-
praworządności,
-
służebności społeczności lokalnej,
-
racjonalnego gospodarowania mieniem,
-
jednoosobowego kierownictwa kontroli wewnętrznej,
-
podziału kompetencji,
-
wzajemnego współdziałania,
-
zadaniowości,
-
rozliczania z realizacji zadań,
-
racjonalnego doboru kadry pracowniczej.
§ 9
-
Pracownicy Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w wykonywaniu powierzonych zadań są zobowiązani do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.
-
Gospodarowanie środkami rzeczowymi i finansowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy z uwzględnieniem szczególnej staranności.
-
Przy realizacji zadań związanych z wydatkowaniem środków publicznych wymagane jest stosowanie ustawy - Prawo zamówień publicznych.
§ 10
-
Ośrodkiem kieruje Dyrektor, przy pomocy Zastępcy Dyrektora i Głównego Księgowego, wykonując zadania poprzez podległych pracowników, których jest bezpośrednim przełożonym i sprawuje nadzór nad ich pracą.
-
W razie nieobecności Dyrektora jego obowiązki przejmuje Zastępca Dyrektora.
-
Zastępca Dyrektora nadzoruje działalność działów organizacyjnych MGOPS, zgodnie z podziałem kompetencji ustalonym przez Dyrektora.
-
Zastępca Dyrektora i Główny Księgowy mają prawo podejmowania decyzji we wszystkich sprawach z zakresu swojego działania za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Dyrektora i ponoszą odpowiedzialność służbową przed Dyrektorem MGOPS za prawidłową realizację powierzonych im zadań, a w szczególności za należyte i terminowe ich wykonywanie oraz za podejmowane decyzje.
-
Dobór kadry pracowniczej odbywa się :
a) w stosunku do pracowników socjalnych – zgodnie z wymogami art. 116 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Z 2023 r. Nr 901, z późn. zm.)
b) w stosunku do pozostałych pracowników - zgodnie z wymogami dla danego stanowiska pracy określonymi w odrębnych, obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
PODZIAŁ ZADAŃ, KOMPETENCJI I ODPOWIEDZIALNOŚCI PRACOWNIKÓW OŚRODKA
§ 11
Do zakresu działań Dyrektora należy w szczególności:
-
Kierowanie bieżącymi sprawami Ośrodka i reprezentowanie go na zewnątrz.
-
Wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do pracowników Ośrodka.
-
Składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie działalności kierowanej jednostki, zaciąganie zobowiązań w imieniu Gminy w ramach planu finansowego Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, reprezentowanie Gminy przed sądami, organami administracji publicznej, organami egzekucyjnymi we wszystkich postępowaniach sądowych, administracyjnych i egzekucyjnych związanych z działalnością Ośrodka.
-
Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach, w szczególności z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy, prowadzenia i nadzorowania postępowań w sprawie świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego („500+”), z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, z ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem", z ustawy o dodatkach mieszkaniowych, z ustawy prawo energetyczne oraz z innych ustaw, opisanych w § 4 niniejszego regulaminu. Wydawanie zaświadczeń w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska. Wydawanie decyzji realizowane jest na podstawie upoważnienia Burmistrza, bądź w oparciu o uchwały Rady Gminy.
-
Prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie upoważnienia Burmistrza.
-
Koordynowanie działalności poszczególnych pracowników i nadzór nad organizacją pracy Ośrodka.
-
Ustalanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Ośrodka.
-
Prowadzenie gospodarki etatami i funduszem płac w Ośrodku.
-
Wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora przez przepisy prawne, uchwały Rady Miejskiej i zarządzenia Burmistrza;
-
Składanie Radzie Miejskiej sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz z pozostałych działań Ośrodka.
-
W razie nieobecności Dyrektora jego obowiązki przejmuje Zastępca Dyrektora.
-
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminem dotyczących działalności MGOPS Dyrektor może w razie potrzeby wydawać zarządzenia. Projekty zarządzenia Dyrektora przygotowują właściwe merytorycznie komórki organizacyjne MGOPS w porozumieniu z Dyrektorem lub Zastępcą Dyrektora.
Do zakresu działań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
-
Kierowanie bieżącymi sprawami Ośrodka i reprezentowanie go na zewnątrz podczas nieobecności Dyrektora.
-
Pełnienie zastępstwa w ramach udzielonych upoważnień.
-
Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników.
-
Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem informacji publicznych.
-
Wykonanie czynności z zakresu zadań kontroli zarządczej (cele, mierniki, ryzyko, sprawozdawczość).
-
Kontrola i nadzór usług opiekuńczych.
-
Badanie potrzeb pracowników Ośrodka w zakresie szkoleń i podnoszenia kwalifikacji, pozyskiwanie dodatkowych środków na ten cel.
-
Pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań oraz utrzymanie Ośrodka.
§ 12
DZIAŁ FINANSOWO-BUDŻETOWY
Główny Księgowy: Podlega organizacyjnie i merytorycznie bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka i wykonuje jego polecenia. Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.).
Do zadań pracowników Działu Finansowo-Budżetowego należy w szczególności:
-
Prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
-
Sprawowanie nadzoru nad realizacją budżetu i informowanie o jego przebiegu.
-
Przygotowanie informacji o przebiegu wykonania budżetu za dany rok.
-
Aktualizacja planu finansowego w zakresie dochodów i wydatków.
-
Współdziałanie z organami finansowymi, Regionalną Izbą Rachunkową, Izbami i Urzędami Skarbowymi Urzędem Wojewódzkim oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Bankami.
-
Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności.
-
Wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu.
-
Zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych przez Ośrodek umów.
-
Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Ośrodka, dotyczących prowadzenia rachunkowości tj. polityki rachunkowości, zakładowego planu kont, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
-
Sporządzanie sprawozdań finansowych i ich analiza.
-
Przygotowanie projektu budżetu Ośrodka.
-
Prowadzenie syntetycznej i analitycznej ewidencji budżetowej Ośrodka.
-
Sporządzanie list wynagrodzeń pracowników i przekazywanie ich na wskazane konta bankowe.
-
Prowadzenie spraw ZUS w tym kompletowanie dokumentacji stanowiącej podstawę do wypłaty świadczeń ZUS.
-
Wydawanie zaświadczeń o wysokości wynagrodzenia.
-
Rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, odprowadzanie do Urzędu Skarbowego zaliczek miesięcznych oraz sporządzanie rocznej informacji o uzyskiwanych dochodach.
-
Wycena i ustalenie różnic inwentaryzacyjnych oraz rozliczanie inwentaryzacji.
-
Przeprowadzanie aktualizacji środków trwałych – umarzanie.
-
Prowadzenie ewidencji nabycia i sprzedaży VAT oraz sporządzanie deklaracji VAT.
-
Przestrzeganie dyscypliny budżetowej.
§ 13
Pracownik Działu Finansowo-Budżetowego organizacyjnie i merytorycznie podlega Głównemu Księgowemu, a także wykonuje jego polecenia.
§ 14
DZIAŁ POMOCY SPOŁECZNEJ
-
Starsi specjaliści pracy socjalnej: Podlegają organizacyjnie i merytorycznie Dyrektorowi Ośrodka. Działają głównie w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. Nr 901, z późn. zm.). Pracownikiem socjalnym może być osoba, która spełnia co najmniej jeden z warunków wymienionych w przepisach tej ustawy.
Do zadań pracowników Działu Pomocy Społecznej – oprócz pracowników wykonujących usługi opiekuńcze i asystenta rodziny należy w szczególności:
a) świadczenie pracy socjalnej, przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych poza siedzibą jednostki,
b) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
c) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
d) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej, poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
e) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
f) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
g) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa oraz ścisła współpraca z asystentem rodziny działającym w ramach Ośrodka,
h) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
i) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
j) rzetelne i terminowe wykonywanie zadań oraz prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami, prowadzenie i rejestrowanie korespondencji w zakresie zadań wykonywanych w tym dziale jak i jej przyjmowanie i wysyłanie,
k) udzielanie i organizowanie świadczeń pieniężnych, w naturze, w usługach zgodnie z realnymi możliwościami Ośrodka i wykazanymi potrzebami podopiecznych,
l) wykonywanie zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wspierania rodziny i pieczy zastępczej, a także prac społecznie użytecznych, Karty Dużej Rodziny, Opolskiej Karty Rodziny i Seniora i potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej,
ł) przygotowywanie decyzji administracyjnych dot. pomocy społecznej i innych zadań realizowanych w tym dziale,
m) składanie sprawozdań, analiz i bieżących informacji z realizacji powierzonych zadań,
n) czuwanie nad wykorzystaniem środków finansowych w realizacji zadań zgodnie z obowiązującą dyscypliną finansów publicznych oraz przygotowywanie list wypłat świadczeń i przekazywanie do Działu FB,
o) prawidłowa obsługa komputerów, programów komputerowych, systemów informatycznych i przetwarzanie danych.
p) realizacja zadań nałożonych ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
-
Opiekunowie w Ośrodku Pomocy Społecznej: Podlegają organizacyjnie i merytorycznie Zastępcy Dyrektora Ośrodka, a jeśli Zastępca Dyrektora Ośrodka nie zostanie zatrudniony, wówczas podlegają Dyrektorowi Ośrodka:
a) współpracują ze Starszymi Specjalistami pracy socjalnej,
b) wykonują pracę w terenie i świadczą określone usługi opiekuńcze u osób starszych, chorych
wymagających opieki osób drugich zgodnie z ustalonymi zasadami,
c) wykonują czynności pielęgnacyjne, gospodarcze i inne zgodnie z ustaleniami wynikającymi z wydanej
decyzji przyznającej świadczenia.
§ 15
Starszy asystent rodziny : Zatrudniony w Ośrodku wykonuje pracę w terenie, a organizacyjnie i merytorycznie podlega Dyrektorowi Ośrodka. Starszy asystent rodziny działa głównie w oparciu o ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 poz. 177 z późn. zm).
Do zadań Asystenta należy w szczególności:
-
diagnozowanie sytuacji rodziny,
-
opracowywanie i realizacja planu pracy z rodziną,
-
współpraca z instytucjami takimi jak szkoła, przedszkole, sąd, urząd pracy, urząd gminy, itp.,
-
pomoc w wypełnianiu zadań opiekuńczo – wychowawczych,
-
pomoc i nauka oszczędnego zarządzania budżetem domowym,
-
merytoryczna pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
-
pomoc w rozwiązywaniu podstawowych problemów socjalnych rodziny i wsparcie jej aktywności społecznej,
-
motywowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez poszczególnych członków rodziny,
-
pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
-
pomoc w rozwiązywaniu problemów psychologicznych w rodzinie,
-
pomoc i motywowanie w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy,
-
współpraca ze specjalistami pracy socjalnej Ośrodka,
-
prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną.
§ 16
DZIAŁ ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH
Pracownicy Działu Świadczeń Rodzinnych: Podlegają organizacyjnie i merytorycznie Dyrektorowi Ośrodka, wykonując swoje zadania w oparciu o upoważnienia ogólne wydane przez Burmistrza Dobrodzienia.
Do zadań pracowników Działu Świadczeń Rodzinnych należy w szczególności:
-
realizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
-
realizacja ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",
-
ustalanie uprawnień do świadczeń i prowadzenie dokumentacji w zakresie określonym w niniejszym paragrafie,
-
podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych z zakresu świadczeń rodzinnych, "500+" i ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" oraz egzekucji świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
-
prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych tj. przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych i przyjmowanie oświadczeń majątkowych od dłużnika alimentacyjnego na podstawie upoważnienia Burmistrza,
-
czuwanie nad wykorzystaniem środków finansowych w realizacji zadań zgodnie z obowiązującą dyscypliną finansów publicznych oraz przygotowywanie list wypłat świadczeń i przekazywanie do Działu FB,
-
prowadzenie postępowań w sprawie przyznawania dodatków, z ustawy o dodatkach mieszkaniowych, z ustawy prawo energetyczne, z ustawy o dodatku osłonowym, z ustawy o dodatku węglowym, w tym w szczególności przyjmowanie wniosków i deklaracji oraz opracowywanie decyzji administracyjnych w sprawie dodatków przyznanych ustawą, mieszkaniowych i energetycznych, naliczanie dodatków mieszkaniowych, ryczałtów na zakup opału oraz dodatków energetycznych; prowadzenie postępowań w sprawach wniesionych odwołań, prowadzenie postępowań oraz wydawania zaświadczeń w sprawie potwierdzenia przeciętnego miesięcznego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego ubiegającego się o dofinansowanie –zgodnie z art. 411 ust. 10g - 10s ustawy prawo ochrony środowiska.
-
planowanie potrzeb i prowadzenie obowiązującej dokumentacji i sprawozdawczości w zakresie wykonywanych zadań,
-
prawidłowa obsługa komputerów, programów komputerowych, systemów informatycznych i przetwarzanie danych (zgodnie z obowiązującą PBI),
-
dochodzenie nienależnie pobranych świadczeń,
-
prowadzenie i rejestrowanie korespondencji w zakresie świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i świadczenia wychowawczego „500+” oraz w zakresie pozostałych zadań, opisanych w niniejszym paragrafie,
-
realizacja zadań nałożonych ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
§ 17
Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień pracowników Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej określają zakresy czynności ustalone przez Dyrektora Ośrodka.
WEWNĘTRZNE AKTY PRAWNE
§ 18
-
Przez wewnętrzne akty prawne rozumie się zarządzenia organizacyjne, dotyczące funkcjonowania i organizacji pracy Ośrodka.
-
Zarządzenia organizacyjne są opracowywane i wprowadzane w życie przez Dyrektora Ośrodka.
-
Treść zarządzeń jest podawana do wiadomości pracowników poprzez ich odczytanie i wywieszenie na tablicy wewnętrznych ogłoszeń Ośrodka. Zarządzenia pozostają wywieszone na tablicy ogłoszeń przez 21 dni, a następnie pozostają do wglądu pracowników u Dyrektora Ośrodka.
§ 19
Zarządzenia powinny zawierać :
-
oznaczenie aktu, numer kolejny w danym roku kalendarzowym,
-
datę podjęcia : dzień, miesiąc, rok,
-
określenie zakresu przedmiotowego regulacji prawnej,
-
skazanie podstawy prawnej,
-
treść regulowanych zagadnień,
-
datę wejścia w życie aktu prawnego (z ewentualnym wskazaniem przepisów lub aktów ulegających uchyleniu).
§ 20
-
Projekty aktów prawnych przygotowuje pod względem merytorycznym Dyrektor, Zastępca dyrektora oraz Główny księgowy.
ZASADY OGÓLNE PODPISYWANIA DOKUMENTÓW
I KORESPONDENCJI OŚRODKA
§ 21
-
Do podpisu Dyrektora Ośrodka zastrzega się pisma i dokumenty:
a) zarządzenia, postanowienia, pisma okólne, pisma wychodzące,
b) decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu pomocy społecznej i inne decyzje przygotowywane
zgodnie z przepisami prawa,
c) decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy
osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci z zakresu ustawy
o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",
d) decyzje w innych sprawach indywidualnych wynikających z upoważnienia Burmistrza,
e) pisma i dokumenty związane ze stosunkiem pracy pracowników Ośrodka.
-
W czasie nieobecności lub polecenia służbowego Dyrektora, dokumenty opisane w pkt. 1 niniejszego paragrafu podpisuje Zastępca Dyrektora.
-
Dokumenty i inne pisma mogą podpisywać:
a) Główny księgowy – w zakresie prowadzonych spraw księgowo-finansowych,
b) pracownicy merytoryczni - w sprawach przez nich nadzorowanych i prowadzonych zgodnie z ustalonym
podziałem zadań i upoważnień,
c) dokumenty przedkładane do podpisu muszą być parafowane przez osobę sporządzającą,
d) szczegółowe zasady podpisywania dokumentów finansowo – księgowych określa instrukcja obiegu
dokumentów księgowych,
e) obieg, rejestracja, znakowanie, przekazywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się na zasadach
określonych w instrukcji kancelaryjnej.
PRZYJMOWANIE I ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW
§ 22
Organami właściwymi do rozpatrywania skarg i wniosków są :
-
W zakresie spraw dotyczących Dyrektora Ośrodka – jest Rada Miejska w Dobrodzieniu z wyjątkiem spraw związanych z realizacją zadań zleconych, w których organem właściwym jest Wojewoda,
-
Wnioski rozpatrywane są przez organy właściwe ze względu na przedmiot wniosku,
-
W sprawach skarg i wniosków dot. pracy i funkcjonowania Ośrodka przyjmuje Dyrektor Ośrodka lub Zastępca Dyrektora w każdy poniedziałek od godz.1300 do 1530,
-
Zastępca Dyrektor Ośrodka prowadzi rejestr wniosków, skarg i interwencji,
-
Skargi dotyczące pracowników rozpatruje Dyrektor Ośrodka,
-
O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego, na piśmie,
-
Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez interesantów określa ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2023 r. poz. 775 z późn. zm), instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dotyczące organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 23
-
W Ośrodku Pomocy Społecznej system kontroli obejmuje:
a) kontrolę zewnętrzną,
b) kontrolę wewnętrzną (funkcjonalną), której podlegają poszczególne stanowiska pracy w Ośrodku,
-
Kontrolę na poszczególnych stanowiskach podległych pracowników sprawuje Dyrektor,
-
Kontrola prowadzona jest przez Dyrektora Ośrodka przy każdorazowym akceptowaniu przez niego propozycji planu świadczeń i każdorazowym podpisywaniu decyzji w sprawie udzielanej pomocy i przyznawania świadczeń.
-
W zakresie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych i racjonalności wydatków kontrolę sprawuje Główny księgowy.
-
Kontrola dotyczy:
a) prawidłowego obiegu dokumentów księgowych,
b) zapobiegania działaniom niezgodnym z zasadami gospodarki budżetowej,
c) badanie projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań,
d) badanie celowości i gospodarności w wydatkowaniu środków budżetowych,
e) przestrzeganie dyscypliny budżetowej.
ORGANIZACJA ZAŁATWIANA INDYWIDUALNYCH SPRAW INTERESANTÓW
§ 24
-
Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w terminach określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) oraz w przepisach szczególnych.
-
Pracownicy Ośrodka przy wykonywaniu zadań działają na podstawie przepisów prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
-
Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonym zakresem czynności oraz Dyrektor z tytułu nadzoru, bądź Zastępca Dyrektora w razie jego nieobecności.
-
Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
a) udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy (wyjaśnienie treści obowiązujących
przepisów),
b) rozstrzygnięcia sprawy niezwłocznie jeżeli nie wymaga ona zbierania dodatkowych dokumentów, w
pozostałych sprawach w terminach określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania
administracyjnego i w przepisach szczególnych,
c) informowania zainteresowanych o stopniu zaawansowania załatwienia sprawy,
d) informowania o przysługujących środkach odwoławczych od wydanych rozstrzygnięć,
e) interesanci mają prawo uzyskiwać informacje w formie pisemnej lub ustnej.
§ 25
Wypłata świadczeń klientom Ośrodka i wynagrodzeń pracowników
-
Klientom Ośrodka wypłaty świadczeń dokonuje się na wskazane konto bankowe, w kasie Urzędu Miejskiego w Dobrodzieniu lub przekazem pocztowym.
-
Wypłaty wynagrodzenia i innych należności pracowników dokonuje się w kasie Urzędu Miejskiego lub na wskazane konto bankowe.
-
Wypłaty świadczeń dokonuje się w terminach ustalonych w odnośnych decyzjach administracyjnych o przyznaniu świadczeń, a jeżeli termin ten jest dniem wolnym od pracy, wypłaty dokonuje się w dniu roboczym następującym po tym dniu.
-
Klientom MGOPS, którzy ze względu na wiek, stan zdrowia lub z innych przyczyn nie są w stanie odebrać przyznanych świadczeń z konta bankowego, świadczenie przekazuje się przekazem pocztowym na adres zamieszkania.
-
Wypłata wynagrodzeń pracowników dokonywana jest w dniu 26 każdego miesiąca, w grudniu 24 tego dnia tego miesiąca. Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym ten dzień (dzień roboczy).
§ 26
Zasady udzielenia informacji mediom
-
Informacji o działalności Ośrodka udziela mediom Dyrektor Ośrodka lub upoważniona bądź wskazana przez niego osoba.
-
Obsługa informacyjna środków masowego przekazu odbywa się na zasadach określonych w ustawie z 26 stycznia 1984r. - Prawo prasowe ( Dz. U z 2018r. poz.1914).
§ 27
Przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej
-
Wszyscy pracownicy Ośrodka obowiązani są do przestrzegania tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie wszystkich spraw dotyczących pracy w Ośrodku, w tym informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych oraz do przestrzegania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L119/1 z dnia 4 maja 2016 r.), ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2019 r. poz. 1781 z późn. zm.), przestrzegania obowiązującej w Ośrodku Polityki Bezpieczeństwa Informacji jak i do odpowiedniego zabezpieczenia dokumentów, pieczątek i pieczęci urzędowych.
-
Sprawy objęte tajemnicą państwową i służbową o osobach i sprawach powziętych w toku wykonywania czynności służbowych, nie mogą być przedmiotem rozmów w stosunkach poza służbowymi, bądź rozmów w obecności osób trzecich.
-
Za ujawnienie informacji grozi odpowiedzialność karna.
OBIEG DOKUMENTÓW
§ 28
-
Przychodząca do Ośrodka korespondencja przyjmowana jest na stanowisku pracownika upoważnionego do jej odbioru.
-
Korespondencja winna być wpisana do rejestru, zaopatrzona w datę wpływu i przekazana niezwłocznie Dyrektorowi Ośrodka.
-
Dyrektor Ośrodka kieruje korespondencję na poszczególne stanowiska pracy celem załatwienia przez pracownika w zakresie jego działania.
-
Pracownik po przeprowadzeniu niezbędnego postępowania wyjaśniającego w sprawie przedstawia Dyrektorowi propozycję sposobu załatwienia sprawy.
§ 29
Obieg dokumentów księgowych oraz sposób ich kontroli ustala Dyrektor Ośrodka w odrębnej instrukcji, a w razie jego nieobecności Zastępca Dyrektora Ośrodka.
§ 30
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej
-
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 530) i wydawane na jej podstawie akty wykonawcze.
-
W sprawach nieuregulowanych przepisami określonymi w pkt. 1 prawa i obowiązki pracowników regulowane są przepisami Kodeksu Pracy (Dz. U. z 2023 r. poz.1465).
-
Do obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
a) przestrzeganie prawa,
b) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
c) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach służbowych i poza służbowych,
d) uczestniczenie w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych, zgodnie z potrzebami
Ośrodka,
e) sumienne i staranne wypełnianie poleceń Dyrektora.
-
Pracownik nie może wykonywać zadań, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo wywołałyby podejrzenie o stronniczość.
-
Dyrektor Ośrodka odpowiada przed Burmistrzem za realizację swoich zadań i kompetencji, organizację i skuteczność pracy Ośrodka oraz przedstawia Radzie coroczne sprawozdanie z zadań wykonanych przez Ośrodek. W razie nieobecności Dyrektor Ośrodka coroczne sprawozdanie z zadań wykonanych przez Ośrodek przedstawia radzie Zastępca Dyrektora Ośrodka.
-
Dyrektor Ośrodka obowiązany jest zapewnić pracownikom właściwe warunki do wykonywania obowiązków pracowniczych oraz opracować im szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
-
Pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia zgodnie z regulaminem wynagradzania stosownie do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych i posiadanych środków.
-
Wynoszenie akt, sprzętu i innych urządzeń poza siedzibę Ośrodka wymaga zgody Dyrektora, a w razie jego nieobecności Zastępcy Dyrektora Ośrodka.
-
Zabronione jest wnoszenie na teren zakładu pracy alkoholu, spożywania go, przebywanie w miejscu pracy po spożyciu alkoholu.
10. Po zakończeniu pracy pracownik obowiązany jest złożyć wszelkie akta, dokumenty, pieczątki i przedmioty
pracy do biurek i szaf, które powinny być zamknięte i odpowiednio zabezpieczone.
-
Pracownik opuszczający lokal biurowy jako ostatni powinien sprawdzić, czy okna lokalu są zamknięte czy wyłączone są urządzenia elektryczne, zamknąć drzwi lokalu i włączyć alarm.
-
Pozostawanie na terenie Ośrodka po godzinach pracy wymaga zgody pracodawcy.
§ 31
Zasady planowania pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej
-
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu realizuje zadania w oparciu o roczny bilans potrzeb.
2. Podstawę sporządzania bilansu potrzeb stanowią:
a) rozeznanie potrzeb dokonane w terenie przez pracowników socjalnych,
b) pracowników działu świadczeń rodzinnych oraz prowadzoną przez nich dokumentację,
c) kalkulacja środków dokonana w oparciu o rozeznane potrzeby,
d) analiza potrzeb i wykonania planu za rok ubiegły.
Za realizację zadań Ośrodka odpowiada Dyrektor, a w razie jego nieobecności Zastępca Dyrektora Ośrodka.
CZYNNOŚCI KANCELARYJNE
§ 32
Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Ośrodku określa Instrukcja Kancelaryjna stanowiąca załącznik do Zarządzenia wydawanego przez Dyrektora Ośrodka, zatwierdzonego przez Archiwum Państwowe w Częstochowie. W razie nieobecności Dyrektora Ośrodka, zadania te wykonuje Zastępca Dyrektora Ośrodka.
ORGANIZACJA PRACY OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 33
Tryb Pracy Ośrodka
-
W Miejsko Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu obowiązuje równoważny system czasu pracy z wyłączeniem opiekunek i asystenta rodziny.
-
W równoważnym systemie czasu pracy dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin.
-
Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym wymiarem czasu pracy, w niektórych dniach tygodnia.
-
Czas pracy pracowników zatrudnionych w równoważnym systemie nie może przekroczyć przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy, w okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 3-ch miesięcy.
-
W Ośrodku obowiązuje 3-miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący następujące miesiące: styczeń-marzec, kwiecień-czerwiec, lipiec-wrzesień, październik-grudzień.
-
Praca w godzinach przekraczających normy określone w ust. 2 stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
-
Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy pracodawca uzgadnia indywidualnie z pracownikiem.
-
Pora nocna obejmuje 8 godzin od godz. 2200 do godz. 600. Za pracę w godzinach nocnych przysługuje, oprócz normalnego wynagrodzenia, dodatek za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości określonej przepisami Kodeksu pracy.
-
Praca w godzinach nocnych dozwolona jest tylko na wyraźne polecenie Dyrektora Ośrodka.
-
Niedziele i święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi od pracy.
-
Za pracę w niedzielę i święto uważa się pracę wykonaną pomiędzy godz. 600 w tym dniu a godz. 600 następnego dnia.
-
Pracownicy Ośrodka świadczą pracę od poniedziałku do piątku w następujących godzinach :
poniedziałek od 800 do 1700
wtorek od 730 do 1530
środa od 730 do 1530
czwartek od 730 do 1530
piątek od 730 do 1430
-
Starszy asystent rodziny świadczy pracę od poniedziałku do piątku między godzinami 700 do 2100 w ramach
zadaniowego czasu pracy.
-
Opiekunki świadczą pracę od poniedziałku do piątku w godz. od 800 do 1600 .
-
Na pisemny wniosek pracownika Dyrektor Ośrodka może udzielić zezwolenia na indywidualny rozkład czasu
pracy w ramach wymiaru czasu pracy. Godziny pracy dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu ustala się indywidualnie.
-
W sytuacjach kiedy zachodzi konieczność przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, interwencji,
wystąpienia zdarzenia i potrzeby udzielenia natychmiastowej pomocy, jak też w sytuacji wzmożonej potrzeby
działania Ośrodka w większym wymiarze niż przyjęty jako podstawowy, dopuszcza się przesunięcie godzin
pracy pracowników socjalnych, jak też wprowadzenie równoważnego czasu pracy dla pracowników
poszczególnych działów Ośrodka, zgodnie z wydanym w tym celu obwieszczeniem Dyrektora Ośrodka.
-
Pracownik ma prawo do jednej 15 minutowej przerwy w pracy (śniadaniowej) wliczonej do czasu pracy.
Pracownikom, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, mają prawo do przerwy w
pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczonej do czasu pracy.
-
Każdy pracownik, który nie wykonuje pracy w ramach zadaniowego czasu pracy obowiązany jest
potwierdzić w liście obecności fakt punktualnego przybycia do pracy.
-
Potwierdzenie obecności opiekunki u podopiecznego w określonym czasie dokonuje swym podpisem
podopieczny, u którego wykonywane są usługi.
-
Każdorazowe wyjście w godzinach pracy zarówno w celach prywatnych jak i służbowych powinno być
uzgodnione z Dyrektorem.
-
Pracownik obowiązany jest usprawiedliwić nieobecność w pracy przedstawiając zakładowi pracy niezwłocznie
przyczyny nieobecności.
-
W razie nieobecności w pracy spowodowanej :
a) niezdolnością do pracy na skutek choroby pracownika,
b) leczeniem uzdrowiskowym, jeżeli jego okres uznany został zaświadczeniem lekarskim za okres niezdolności do pracy z powodu choroby,
c) chorobą członka rodziny pracownika wymagającego sprawowania przez pracownika osobistej opieki.
Pracownik obowiązany jest zgłosić najpóźniej w 2 dniu nieobecności w dogodny dla siebie sposób (np. osobiście, telefonicznie, mailowo czy poprzez członka rodziny) o przyczynie swojej nieobecności.
-
W razie spóźnienia się do pracy pracownik zobowiązany jest niezwłocznie zgłosić się do Dyrektora i usprawiedliwić spóźnienie
-
W przypadku wprowadzenia zmian do czasu pracy określonego w pkt. 11 niniejszego paragrafu, tworzone są harmonogramy czasu pracy obejmujące poszczególne okresy rozliczeniowe dla poszczególnych pracowników.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 34
-
Przy zmianach personalnych pracowników Ośrodka obowiązuje protokolarne przekazanie obowiązków.
-
Dyrektor Ośrodka, a w razie jego nieobecności zastępca Dyrektora poza zadaniami wymienionymi w zakresie zadań i obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy może polecić wykonanie innych prac niż wymienione w Regulaminie Organizacyjnym.
-
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określają zakresy czynności pracowników na poszczególnych stanowiskach.
-
Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego ustalenia.
-
Regulamin wchodzi w życie po wprowadzeniu go zarządzeniem Dyrektora Ośrodka, a w razie jego nieobecności zarządzeniem Zastępcy Dyrektora Ośrodka, po uprzednim zasięgnięciu opinii Burmistrza Dobrodzienia.
DYREKTOR
Miejsko-Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Dobrodzieniu
mgr Anna Barczyk
Schemat i regulamin.pdf (686,51KB)
SCHEMAT ORGANIZACYJNY 2024.pdf (51,24KB)